Personlig assistans
Personlig Assistans
Personlig assistans är ett stöd som finns för att personer med omfattande funktionsnedsättningar ska kunna vara delaktiga i samhället och kunna leva ett självständigt liv. Personliga assistenter är ett viktigt stöd till personer med omfattande och varaktiga funktionsnedsättningar. Arbetet som personliga assistenter bidrar till att assistansavändaren kan vara oberoende, självbestämmande och självständiga, och gör att personerna kan vara delaktiga i samhället. Personlig assistans kan utföras överallt i samhället och är inte knuten till en särskild plats.
Personkrets
Det finns tre personkretsar: personkrets 1, 2 och 3 De regleras i LSS (lagen om stöd och service). Om du tillhör någon av dem och uppfyller övriga krav har du troligen rätt till personlig assistans.
Förutom att vara del av en personkrets handlar det om att behovet av hjälp är omfattande att assistans behövs. Du behöver också vara under 65 år.
Personkrets 1
Diagnosbaserad och inkluderar intellektuella funktionsnedsättningar (utvecklingsstörningar), autism och autismliknande tillstånd. Funktionsnedsättningen ska ha uppstått innan 16 års ålder.
Personkrets 2
Består av personer som fått betydande eller bestående funktionshinder eller hjärnskador i vuxen ålder. Orsaken kan till exempel vara trafikolyckor, tumörer eller yttre våld.
Personkrets 3
Funktionsnedsättningen behöver vara stor och orsaka betydande svårigheter i det dagliga livet. Den får inte vara orsakad av normalt åldrande. Betydande svårigheter handlar till exempel om att den drabbade inte kan klara av vardagsbestyr som toalettbesök, hygien, påklädning, måltider och annat.
Behöver du personlig assistans?
Är du del av en personkrets och uppfyller andra krav för personlig assistans?
Om du får assistansersättning eller behöver hjälp att ansöka om assistansersättning kan du välja att anlita oss på Wera Omsorg.
Vi utformar assistansen efter dina unika behov och önskemål.
Ansökan process
Steg 1
Assistansersättning ansökan tillsammans med läkarutlåtande skickas in till Försäkringskassan respektive region.
Steg 2
Komplettera ansökan med läkarutlåtandet och andra intyg som du kan ha. Det kan vara allt från så kallade ADL-intyg (aktivitet i dagliga livet-intyg) som du kan få från exempelvis en arbetsterapeut, till intyg från skola, daglig verksamhet, logoped, etc.
Steg 3
Försäkringskassan bokar in ett utredningssamtal tillsammans med dig och valda utförare.
Steg 4
Efter en tid får du hem ett förslag till det beslut som är tänkt att fattas. I detta skede har du möjlighet att komma in med ett yttrande. Tanken är att du ska kunna korrigera eventuella felaktigheter och missförstånd.